Vragen? Bel 030-4200000 of 06-19900000 [email protected]

Hoe zit dat nou met bruto vloeroppervlak en netto vloeroppervlak?

Stel je voor: De verhuurder (pand eigenaar) verhuurt een verdieping in een bedrijfsverzamelgebouw aan één partij.
De huurder betaalt dan huur over alle meters op die verdieping. Logisch toch? Maar wat nou als je elk kantoortje op een verdieping aan een andere huurder gaat verhuren? Wie betaalt dan de vierkante meters van de gangen, toiletten etc?

Plat gezegd:

Lengte x breedte = totaal aantal meters.
Totaal aantal meters x huurprijs = wat de huurder moet betalen.
Inbegrepen is dan ook de oppervlakte  van de gangen toiletten, hal etc. Alle meters op die verdieping worden gewoon verhuurd aan één huurder.

Wanneer de verhuurder (pand eigenaar) echter zijn verdieping opdeelt in losse kantoorunits en deze gaat verhuren als bedrijfsverzamelgebouw, dan wordt er gerekend met het netto vloeroppervlak van de gehuurde kamer + een percentage van de meters voor de algemene ruimtes.

Peper in je Pand laat de verdieping(en) daarom opmeten / inmeten door de architect om zo exact te bepalen hoe de meters van de algemene ruimtes eerlijk moeten worden verdeeld over alle huurders (ook wel een NEN-meting genoemd).

Voorbeeld:

In onderstaand voorbeeld kun je dit goed zien. Wanneer één partij de verdieping in dit voorbeeld zou huren, huren ze alle meters binnen het blauwe kader. Wanneer de kantoor kamers los worden verhuurd en alleen de netto oppervlakte van die kamers worden berekend aan de huurders, dan zou de eigenaar van het pand geen huur ontvangen over alle meters binnen het rode kader. Daarom rekenen we een opslag (%) over de netto meters van elke losse kantoorunit zodat als alle kantoorunites verhuurd zijn, de eigenaar uiteindelijk ook gewoon huur ontvangt over de meters binnen het rode kader. Wel zo eerlijk. Alle huurders gebruiken immers die ruimte ook gewoon. (Gangen toiletten etc).

Totale verdieping
Als één huurder deze verdieping huurt, betaalt hij huur over alle vierkante meters. Dus alle kantoortjes + de algemene ruimtes (de ruimte binnen het rode kader). Als meerdere huurders elk één kantoortje huren, blijven de meters in het rode kader onverhuurd. Dat wil de eigenaar natuurlijk niet. Daarom moet de eigenaar óf een hogere huur vragen over de netto meters óf de meters in het rode kader evenredig verdelen over alle huurders. Dat laatste is gebruikelijk. Iedereen betaalt een stukje.

Algemene ruimtes
Meters die je ook als huurder van één kantoor op deze verdieping gewoon gebruikt.
Daarom wordt er een opslag gerekend bovenop de netto meters van het door jou gehuurde kantoor.
Op die manier betaalt iedereen samen ook de huur over die vierkante meters.